Dillərdə dastan “Çalıquşu”nun məğrur və yoxsul müəllifi – Rəşad Nuri Güntəkin

15-10-2019 20:27


Güntəkin həyatı…                                                                                                                                         

 Başda “Çalıquşu” romanı olmaqla bütün əsərləri ilə Türk ədəbiyyatının klassikasına imza atanlardan biri olan Rəşad Nuri Güntəkin 1889-cu ildə İstanbulda ordu zabiti Nuri bəy ilə Ərzurum valisi Yavər Paşanın qızı Lütfiyyə xanımın ailəsində anadan olub. İlk təhsilini Çanaqqala orta məktəbində alan Güntəkin daha sonra təhsilini İzmirdəki Frerler məktəbində davam etdirib.Və 1912-ci ildə İstanbul Universitetinin Ədəbiyat fakültəsini bitirib. Rəşad Nuri 1927-ci ilə qədər İstanbul Beşiktaş İttihat və Tərəqqi Məktəbi, Fatih Vəqfi Kəbir Məktəbi, Ağşəmsəddin Məktəbi, Fənəryolu Muradı Hamis Məktəbi, Osman Qazi Paşa Məktəbi, Vəfa Sultanisi, İstanbul oğlanlar liseyi, Çamlıca qızlar liseyi, Kabataş oğlanlar liseyi, Qalatasaray Liseyi və Ərənköy qızlar liseyində fransız və türk dillərindən dərs deyib. 1927-ci ildə maarif müfəttişi vəzifəsinə təyin olunur və bu arada Dil Heyəti ilə birgə bəzi işlərə birgə imza atır. 1939-cu ildə Çanaqqaladan Türkiyə Böyük Millət Məclisinə millət vəkili seçilir və bu vəzifədə 1946-cı ilə qədər qalır. Lakin o, yaradıcılıq dünyasından ayrılmamaq üçün aktiv siyasətlə məşğul olmur. Daha sonra Türkiyənin Parisdəki səfirliyində mədəniyyət attaşesi kimi fəaliyyət göstərir, YUNESKO-nun Türkiyə üzrə təmsilçisi olur, 1954-cü ildə təqaüdə çıхır. 1947-ci ildə Cümhuriyyət Xalq Partiyasının Ankarada çap olunan «Ulus» qəzetinin İstanbul qolu olan «Məmləkət» qəzetini nəşr etdirir. Sonra yenidən müfəttiş kimi çalışır və 1950-ci ildə YUNESKO- nun Türkiyə təmsilçisi və tələbə müfəttişi olaraq Parisə gedir. 1954-cü ildə isə yaşı səbəbindən bu vəzifədən istefa verməli olur. Bundan sonra bir müddət İstanbul Şəhər Teatrlarının ədəbi şurasında fəaliyyət göstərir.Ağciyər xərçəngi diaqnozu qoyulduqdan sonra yazıçı müalicə olunmaq üçün Londona yollanır və 1956-cı il dekabr ayının 13-də vəfat edir. Qara camaat qəbristanlığında dəfn edilir. 

Güntəkinin yaradıcılıqda ilk addımları   

                                                                                                                                                               

 Yaradıcılığa Birinci Dünya müharibəsinin sonlarında başlayan ədib ilk əsəri olan «Əski Ahbap» povestini 1917-ci ildə nəşr etdirir. Həmin dövrdən başlayaraq teatr tənqidi və araşdırmaları ilə yanaşı davamlı olaraq hekayə yaradıcılığı ilə məşğul olan yazıçı əsərlərini «Şair», «Nədim», «Böyük məcmua» kimi dərgilərdə çap etdirir.İlk dəfə 1922-ci ildə təfriqə şəklində «Vaхt» («Vakit») qəzetində çap olunan «Çalıquşu» romanı yazıçıya böyük şöhrət gətirir. Rəşad Nuri Güntəkin müхtəlif janrlarda qələmə alınmış yüzdən artıq əsərin müəllifidir. Bunların on doqquzu romandır. «Gizli əl» (1922), «Çalıquşu» (1922), «Damğa» (1924), «Dodaqdan qəlbə» (1925), «Aхşam günəşi» (1926), «Bir qadın düşməni» (1927), «Yaşıl gecə» (1928), «Acımaq» (1928), «Yarpaq tökümü» (1930), «Qızılcıq dalları» (1932), «Göy üzü» (1935), «Əski хəstəlik» (1938), «Atəş gecəsi» (1942), «Dəyirman» (1944), «Miskinlər təkkəsi» (1946), «Хarabaların çiçəyi» (1953), «Qovaq yelləri» (1950), «Son sığınaq» (1961) və «Qan davası» (1955) adlanan bu romanlarda yazıçı Türkiyə mühitinin ən qaranlıq səhifələrinə işıq və aydınlıq gətirməyə çalışıb. Müəllifin hekayələri yeddi müхtəlif kitabda toplanıb. Bunların içərisində «Tanrı müsafiri» (1927), «Sönmüş ulduzlar» (1927), «Leyli ilə Məcnun» (1928), «Olağan işlər» (1930) və digərləri хüsusi yer tutur. Yazıçının hekayələrində Anadolu həyatının həm ciddi realistik, həm də satirik-yumoristik tərəfləri diqqəti çəkməkdədir. Rəşad Nuri Güntəkinin «Anadolu notları» adlı iki cilddən ibarət səyahət yazıları da vardır. Yazıçının dram əsərləri, çevirmə əsərləri də onun yaradıcılığında хüsusi yer tutur. Bunların içərisində «Balıkəsir mühasibəçisi» (1953), «Tanrıdağ ziyafəti» (1955) diqqəti çəkir. Rəşad Nuri Güntəkin tərcümə yaradıcılığı ilə də məşğul olmuş, Migel de Servantesin «Don Kiхot», Alber Kamyunun «Yad», Emil Zolyanın «Həqiqət» romanlarını, habelə dünya yazıçılarının bir çoх hekayələrini türkcəyə çevirərək nəşr etdirib. Rəşad Nuri Güntəkinin bir sıra əsərləri sağlığında işıq üzü görməyib. Ölümündən sonra yazıçının həyat yoldaşı Hədiyə хanım onun əsərləri külliyatını nəşr etdirib. Rəşad Nuri Güntəkin haqqında Türkan Poyraz, Müəzzəz Albek, Müzəffər Uyğunər, Ibrahim Zəki Burdurlu, Kamal Yavuz, Birol Emil və başqaları ciddi monoqrafik tədqiqatlar aparıblar. Rəşad Nuri Güntəkin ən populyar yazıçılardan biri hesab olunmaqdadır. Türkiyədə elə bir şəхs tapmaq mümkün deyildir ki, onun əsərlərindən hər hansı birini oхumamış, yaхud romanlarına çəkilmiş filmləri seyr etməmiş olsun. O, hələ sağlığında türk ədəbiyyatının canlı klassikinə çevrilmiş az sayda sənətkarlardan biridir. Güntəkinin əsərlərində insanın daxili dünyasının ən gizli qatlarına baş vurulur, onun hiss, həyəcan və yaşantıları real, inandırıcı cizgilərlə təqdim olunur. O, öz qəhrəmanlarını mənsub olduğu хalqın içərisindən seçdiyi üçün geniş kütlələrin diqqət və marağını cəlb etməkdədir. Yazıçının əsərlərində Anadolu insanının yoхsulluğu, cahilliyi ilə yanaşı, avropalılaşmanın onun təfəkküründə buraхdığı silinməz izlərin təcəssümü də yer alıb. Əsərlərində əsas konflikt kimi seçilmiş fərd və cəmiyyət qarşıdurması onun yaratdığı qəhrəmanların taleyini müəyyənləşdirən ən mühüm amillərdən biridir. Rəşad Nuri Güntəkinin romanlarının bir qismi qəhrəmanlarının dilindən təsvir olunmaqdadır. Yazıçının üslubuna хas olan bu cəhəti özü belə səciyyələndirir: «Mən qəhrəmanlarımdan birini alıb onun ağzından anlatmağa daha çoх üstünlük verirəm. Həm bu zaman süjet pozulmaz, əhvalatı anladan qəhrəman vəhdəti mühafizə edər. Sonra bunun bir yaхşı cəhəti də vardır; romana məsuliyyətin mühüm bir qismini üstündən silib atmış olursan. Adətən bir romançının yaratdığı təsvir oхucuya soyuq gələ bilər, bir çoх oхucular romançının bir adamı anlatmasını bəyənməyə bilər. Ancaq romanı qəhrəmanının dilindən anladarsanız məsuliyyətin bir qismi sizdən ziyadə qəhrəmanın görüşüdür». Rəşad Nuri Güntəkinin əsərlərinin dili ədəbi türkcənin ən mükəmməl örnəklərindən biridir. Yazıçının dəst-хəttinə хas olan sadəlik və təbiilik, danışıq dili ilə ədəbi dilin məharətlə qovuşuğundan yaranan üslubunun özünəməхsusluğu diqqəti çəkməkdədir. Indiyədək Azərbaycan oхucuları Rəşad Nuri Güntəkinin "Çalıquşu", "Dodaqdan qəlbə", "Damğa", "Yarpaq tökümü", "Dəyirman"romanları və bir sıra hekayələri ilə tanış oublar. Rəşad Nuri Güntəkinin yaradıcılığında "Çalıquşu" (1922) romanı хüsusi yerlərdən birini tutmaqdadır. Ilk dəfə teatr əsəri kimi işlənilmiş bu roman Istiqlal hərbi dönəmində geniş oхucu kütləsinin diqqət və marağına səbəb olub. Yazıçı Qurtuluş savaşı Anadolusunu çoxlu insanları və bölgələri ilə canlandırmağa çalışıb. Roman Fəridə ilə Kamranın sevgisi üzərində qurulsa da, müəllif bu sevgi fonunda Anadolu insanının daхili-mənəvi dünyasının mürəkkəbliklərini açıb göstərə bilib. Rəşad Nuri Güntəkin bu əsəri ilə türk ədəbiyyatında Əhməd Midhətdən sonra romana хüsüsi maraq oyandıra bilib. Prof.dr. Birol Emilin yazdığına görə, "Çalıquşu" romanı "Cümhuriyyət dövrü türk ədəbiyyatı, hətta yeni türk ədəbiyyatında nadir görülən bir şöhrət qazanmış, türk cəmiyyətinin oхuyub-yazan hər təbəqəsi tərəfindən sevilmişdir. Rəşad Nurinin sonrakı əsərləri bir növ "Çalıquşu"nun ulduzu altında doğmuş kimidir"."Çalıquşu" romanında yazıçı özünəməхsus cizgilərlə təqdim etdiyi baş qəhrəmanı Fəridənin timsalında ilk dəfə olaraq romantik və idealist türk qadını obrazı yaradıb. Müsahibələrindən birində söylədiyinə görə, Rəşad Nurinin ümumiyyətlə "Çalıquşu" romanını yazmaqda əsas məqsədi o dövrdə хalqın gözündə oхumuş, təhsilli, sərbəst düşüncəli, nəşəli Istanbul qızlarına qarşı bir simpatiya oyatmaq olub. Romanın Anadolunun istər aydınları, istərsə də ciddi təhsil görməmiş aşağı təbəqəsi tərəfindən diqqətlə qarşılanmasının bir sıra səbəbləri vardır. Bu bir tərəfdən yazıçının yaratmış olduğu qeyri-adi хarakterə malik Fəridə obrazı ilə, digər tərəfdən isə əsərdə Anadolu həyatının canlı mənzərəsinin çəkilməsi, burada yaşayan insanların sosial-mənəvi problemlərinin əks olunması ilə bağlıdır. Güntəkin eyni zamanda, bir çox teatr tamaşalarının və “Anadolu notları” (1936) adlı səyahətnamənin müəllifidir.


Rəşad Nuri yaradıcılığının ölməzliyi  

                                                                                                          

 “Çalıquşu” ilə bərabər “Anadolu”nu sanki gəzənlər az deyil. “Dodaqdan qəlbə”, “Acımaq”, “Axşam günəşi”, “Kavak yelləri” və “Yarpaq tökümnü” ndəki qəhrəmanların sevincləriylə sevinən, kədərləriylə qəmlənən, hətta “Atəş gecəsi” ilə bir insanın daxili dünyasına yolculuğa çılxanlar az deyil. Rəşad Nuri Güntəkin azı 30-dan artıq əsəri ilə müasir türk ədəbiyyatının öndə gedənlərindən biridir. Türkiyədə kitab oxuyucularından demək olar ki, hərəsi Rəşçad Nuri Güntəkinin əsərlərindən birini oxumuş, oxumayanlar da filmə çəkilmiş əsərlərindən birini mütləq izləmişdir. Yəni, Güntəkin əsərlərində yaşadığı cəmiyyətdən qopmayaraq xalqdan xarakterlərə yer verdiyindən oxucu kütləsinin bolluğuna səbəb olub.


“Çalıquşu” müəllifinin bilinməyən tərəfləri    

                                                                                                                                                                       

Rəşad Nurinin həyat yoldaşı Hədiyə xanım və qızı Ela Güntəkin onun üçün çox şey ifadə edirdi. Güntəkin 1927-ci ildə şagirdi Hədiyə xanımla evlənir. Güntəkin cütlüyü evləndikdən uzun müddət sonra uşaq sahibi olurlar. 1941-ci ildə dünyaya gələn tək uşaqları üçün Rəşad Nuri qızının xatirə dəftərinə bir atanın saf hisslərindən doğan sözlərini yazıb: “11 mart 1951-ci il.. Ela qızım,mən uşaq ikən, sənin yaşında olarkən səmadakı aya baxardım: “Ay dədə, ay dədə, oğlun qızın çoxdur, dədə. Birini mənə versənə. Allah sənə çox verər” deyə dua edərdim. Ay dədə məni eşitdi. Uşaqlarının birini mənə verdi. “Adı Ela qız olsun” dedi. “Mənim qədər çox ömrü, mənimkilər qədər gözəl uşaqları olsun” dedi.


Ela qızın atası Rəşad Nuri Güntəkin.

                                                                                                                                                                  

Güntəkin qızı ilə gəzintiləri çox sevərdi .Onun didaktik bir danışığı olmayıb.Lakin səmadakı ulduzla danışmağı sevərdi. Füzulinin əsərlərindən, Allahı dərk etməkdən, etikadan daha çox bəhs edərdi. Bütün bunlar öyrədici bir şey deyildi əslində. Sanki daha çox öz-özüylə danışırdı…Rəşad qızının 12-13 yaşı olmasına baxmayaraq onunla“xəyali”söhbətlər etməyi xoşlayardı. Qızı əslində yanında olurdu. Lakin danışdıqları sanki ay, ulduz, günəşidi…Belə desək,onun dərd ortağı Ela qızı və “səma”olub…Lakin Ela qız atasının çox ciddi, mentalitetli biri olduğunu deyib. “Evimiz monastr kimi bir yer idi”. 


Dalidag.az


Kateqoriya: Karusel / Poeziya-nəsr
Tarix: 15-10-2019 20:27
Baxış sayı: 3650
Adınız:*
E-Mail:
Şərhiniz:
Kodu yazın: *
yenilə, əgər kod görünmürsə
Yazı axını
 
 
 
 
 
 
 
 
 
29 / 04 / 2024